Fitness Center i Roskilde: Funktionel fitness træning (der giver resultater)

Vi kalder os selv for et Funktionel Fitnesscenter, for udover at være Roskildes eneste godkendte udbyder af Crossfit og et træningsfællesskab for funktionel fitness, er Wodhouse Gym også et funktionelt fitnesscenter, beliggende i hjertet af Roskildes sportscentrum – side om side med FC Roskilde, Kildegården og Roskilde Kongrescenter.

Almindeligt Fitness Center kan være rutinerøv

Normalt tænker de fleste af os ofte på det samme, hvad enten vi kalder det et motionscenter, et træningscenter eller et fitnesscenter. Vi tænker typisk på et sted, hvor vi kommer for at træne alene i nogle træningsmaskiner eller måske deltage på et fitnesshold sammen med en masse andre mennesker.

De fleste steder er som regel indrettet på samme måde med nogle løbebånd, en masse træningsmaskiner, nogle spejle og så de livsvigtige TV-skærme, der kan underholde os, hvis træningen bliver for kedelig og monoton – og det bliver fitnesstræning desværre hurtigt for mange mennesker.

Måske fordi vi på forhånd ved, hvad vi skal lave, og fordi vi som regel ender med at lave de samme øvelser og bruge de samme (kedelige…) maskiner hver gang.

Og mange gange synes vi måske heller ikke helt, at resultaterne følger med, som vi gerne ville.

Vi er Fitness – men på en helt anden måde!

Når du træder iind af døren til Wodhouse Gym første gang, vil du hurtigt kunne se en tydelig forskel i forhold til Roskildes øvrige fitness- og motionscentre. Du vil se, at vi har skiftet maskinerne ud med klatretove, gymnastikringe, bildæk, klatrestativer, indendørs græsbaner, vægtstænger, håndvægte og meget andet funktionelt træningsudstyr.

Vi har dog fundet plads til et par funktionelle træningsmaskiner som bl.a. romaskiner og manuelle løbebånd – begge dele er selvfølgelig uden motor.

Kommer du forbi Wodhouse, vil du opleve, at mange personlige trænere – de billige såvel som de dyre – også har fået øjnene op for de gode og hurtige resultater, de kan opnå med deres klienters træningsforløb. De kommer, når de benytter funktionelle træningsmetoder og de funktionelle træningsfaciliteter, som Wodhouse Gym kan tilbyde.

Funktionel Fitness gør det ud for kostplaner

Samme tendens gør sig også gældende for mange kostvejledere og diætister, der er stoppet med at tælle kalorier og lave besværlige diæter og kostplaner i forbindelse med deres klienters ønske om vægttab.

I stedet fokuser de på en naturlig sund og økologisk kost, sammen med en (funktionel…) kostplan som deres klienter nemt kan overskue og dermed også bedre kan følge.

Fitness er også et begreb – men hvornår er man fit?

 Det har grundlæggeren af Crossfit, amerikanske, Greg Glassman forsøgt at definere i sit arbejde med at skabe Crossfit som en træningsform og en metode til at opnå det, han beskriver som optimal fitness hos almindelige mennesker.

Han definerer mere præcist optimal fitness som det at besidde en række alsidige fysiske (og mentale…) evner, hvor det er ikke kun er nok at være stærk eller kunne løbe hurtigt eller langt.

De 10 kriterier

Greg Glasmann har som en del af Crossfit stillet 10 kriterier op, der tilsammen kan definere begrebet fitness.

Det er kriterierne udholdenhed (kondition), stamina, styrke, power, balance, smidighed, koordination, speed, agility (bevægelighed) og præcision.

For at opnå en tilstand af optimal fitness bør alle disse kriterier trænes ligeligt – og faktisk er det ud fra denne tankegang, at de berømte WODS (workout of the day) er opstået. Crossfit har specialiseret sig i  at undgå at specialisere sig, ud fra en tanke om, at hvis vi specialiserer os i f.eks. udholdenhed, kommer vi nemt til at mangle f.eks. hurtighed og eksplosivitet.

Bl.a. derfor varierer Crossfit og funktionel træning så meget og fokuserer hele tiden på, at kroppen trænes på mange forskellige måder.

Fitness er både fysisk og mental velvære

Derudover betragters optimal fitness og det at være fit også som fysisk velvære, der i vores øjne, hænger meget sammen med at oplevelsen af fysisk og mental velvære. Fysisk definerer vi det bl.a. ud fra nogle faktorer som blodtryk, fedtprocent, muskelmasse, god/dårlig kolesterol og et stærkt immunforsvar.

 

Mentalt definerer vi det ud fra faktorer som bl.a. energi, overskud, humør og stresstolerance.

OPTIMAL FITNESS KAN BESKRIVES MED DISSE ORD:

  • Spis kød og grøntsager, nødder, frø og kerner, lidt frugt, lidt stivelse og ingen sukker
  • Spis den mængde, der gør dig stærk og sund, uden at den øger mængden af kropsfedt
  • Træn vigtige styrkeløft som Dødløft, Clean, Squat, Pres, Jerk og Snatch.
  • Træn ligeledes gymnastiske øvelser som Pull-ups, Dips, Tovklatring, Push-ups, Sit-ups, Håndstand, Flips, Splits m.fl.
  • Løb, ro, svøm og cykel med høj puls 5 til 6 dage om ugen.
  • Mix din træning i så mange forskellige kombinationer og varianter som kreativiteten tillader og husk at rutine og gentagelse er den største forhindring til at opnå dine mål.
  • Lav din træningspas regelmæssigt, hold dem korte og intensive og udfordr dig selv.