Spilder du tiden i dit eget fitnesscenter?

Funktionel fitness er effektiv fitness

Maskiner, storskærme og spejlvægge...

Hvad er et fitnesscenter?

De fleste mennesker forbinder et fitnesscenter med de store kommercielle fitnesskæder, der alle er fyldt med (komplicerede) maskiner, masser af storskærme og lange spejlvægge. 

Ved du bedst selv, hvordan du træner og vil du helst passe dig selv (med musik i ørerne) er de traditionelle fitnesscentre et godt valg. Der er ingen, der blander sig i din træning og bliver din træning det kedelig og ensformig, kan du altid snuppe en pause og smide en selfie på Instagram.

Og ja, traditionel fitnesstræning kan godt blive kedelig og ensformig. Ofte ved du på forhånd, hvad du skal træne og ofte ender du med at lave de samme øvelser igen og igen. Det er kan betyde kedelig træning og ofte med en lav intensitet, hvilket også er en af hovedårsagerne til, at mange føler de spilder tiden og ikke får de resulater som de drømmer om.

Få en personlig træner og kostvejleder >>>

Fitness kan godt være sjovt, effektivt og give smil på læben

Hvad er funktionel fitness?

Når du træder ind af døren til Wodhouse Gym første gang, vil det hurtigt blive tydeligt for dig, hvad forskellen på et traditionelt fitnesscenter og et funktionel fitnesscenter er. Du vil se, at vi har skiftet de komplicerede maskiner ud med klatretove, gymnastikringe, bildæk, klatrestativer, indendørs græsbaner, vægtstænger, håndvægte og meget andet funktionelt træningsudstyr. Alt sammen er udstyr, der hjælper dig til at træne og bevæge din krop på den sundeste og mest effektive måde.

Et par enkelte funktionelle træningsmaskiner har vi dog fundet plads til. Vi har bl.a. romaskiner, ski-ergometre, assualtbikes og manuelle løbebånd – men alle naturligvis uden motor. Storskærme og spejlvægge har vi dog ikke fundet plads til. Vi synes istedet, at du skal koncentrere dig om træningen og ikke spekulere på, hvordan du ser ud imens.

Du vil også opleve, at vores mange personlige trænere også har fået øjnene op for de gode og hurtige resultater, de kan opnå med deres klienters træningsforløb når de benytter funktionelle træningsmetoder og de funktionelle træningsfaciliteter, som Wodhouse Gym kan tilbyde.

Du bliver fit med funktionel fitness

Hvornår er man fit?

Greg Glassman (grundlæggeren af Crossfit) har i sit arbejde med at udvikle Crossfit til den optimale funktionelle fitness- og træningsmetode, beskrevet hvad optimal fitness er for almindelige mennesker. Han definerer optimal funktionel fitness som den tilstand, der opstår når et menneske besidde en række alsidige fysiske og mentale evner, der dækker over mere end blot at være stærk, kunne løbe hurtigt eller langt.  

10 kriterier for optimal funktionel fitness

> kondition <

> udholdenhed <

> styrke <

> power <

> balance < 

> smidighed <

> koordination <

> hurtighed <

> bevægelighed <

> præcision <

For at opnå optimal funktionel fitness, bør alle disse kriterier trænes ligeligt – og det er ud fra denne tankegang, at de berømte WODS (workout of the day) er opstået.

Funktionel fitness gør dig både glad og sund

Gør funktionel fitness dig sund?

Funktionel fitness gør dig sund, glad og giver dig velvære. Fysiske velvære kan måles på bla. blodtryk, fedtprocent, muskelmasse, god/dårlig kolesterol og et stærkt immunforsvar. Mentalt velvære kan mærkes som energi, overskud, godt humør og høj stresstolerance.

 

Èn opskrift på sundhed og velvære

> Spis økologisk kød, grøntsager, nødder, frø, kerner og frugt <

> Spis en mængde mad, der gør dig stærk, men ikke øger dit kropsfedt <

> Træn styrkeløft som bl.a. Dødløft, Clean, Squat, Pres, Jerk og Snatch <

> Træn gymnastiske øvelser med din egen kropsvægt <

> Løb, ro, svøm og cykel med høj puls flere gange om ugen <

> Træning varieret og vær kreativ – undgå kedelige rutiner og enformige gentagelser <

> Træn regelmæssigt – gerne i korte og intensive workouts <